20 anledningar till varför du bör äta Hampafrön

När du läser detta kommer du att undra varför inte fler äter hampafrön. De är lika näringsrika som de är goda och människor har konsumerat hampafrön i tusentals år.

Komplett näringskälla med alla nyttiga aminosyror och fetter, vitaminer, enzymer, proteiner och mer. Detta välsmakande frö är verkligen ett av naturens kraftfullaste superföda.

Dessa frön förväxlas ofta med cannabis (marijuana), men hampa är en annan typ av art av cannabis och innehåller mycket lite THC (inte mer än 0,3 procent). Skalade hampafrön innehåller ingen THC alls då THC försvinner när fröna skalas. Även om du blir testad för THC/cannabis så kan du använda hampafrön i din kost bekymmersfritt.

Hampafrön kan användas på många olika sätt, från smoothies, sallader, på mackan.. ja allt. Du kan äta dem närsomhelst på vad som helst.

 

1.) Komplett proteinkälla

Visste du att hampafrön anses vara en av de mest näringsmässigt kompletta livsmedelskällorna i världen? Hampa är unikt genom att det är en komplett växt baserad protein. Hampan innehåller alla essentiella aminosyror och ger en stor dos av protein vilket är nyckeln till att bilda, bygga och reparera muskler. Faktum är att varken bönor, nötter, ärtor, eller korn har samma näringsomfattning som hampafrön.

 

2.) Ökar immunitet

Hampafrön innehåller en hög koncentration av omega-3 och omega-6 fettsyror som är nödvändigt för transporten av syre till celler i hela kroppen. När cellerna får mer syre blir de bättre på att blockera bakterie-, svamp-, och även virusinfektioner. Vilket gör hampafrön till en helt naturlig immun booster.

 

3.) Innehåller alla essentiella aminosyror

Aminosyror hänvisas ofta till att vara våra byggstenar i livet. Ansvarig för vitala funktioner såsom att reparera vävnad, bryta ner mat, stabilisera hormoner, aminosyrorna har en inverkan på nästan varenda process i våra kroppar. Hampafrönas unika sammansättning innehåller alla 20 aminosyror tillsammans med alla 9 essentiella aminosyror.

 

4.) Lindrar torr, kliande och fjällande hud

Eftersom hampafrön har höga fettsyror, är de otroligt effektiva för torr, kliande, eller fjällande hud. För maximal lättnad, varför inte använda sig av hampfröolja? Oavsett om det gäller att hantera en allvarlig hudsjukdom eller bara torr vinter hud, kan hampfröolja vara ett effektivt sätt att lindra besvären. Faktum är att när forskarna jämfört hampfröolja med olivolja på personer som lider av atopisk dermatit (böjveckseksem) upptäckte de att huden behållit mer fukt efter användande av hampfröolja.

 

5.) Underlättar viktminskning

Visste du att hampa är en naturlig aptit nedsättare? Med att ge kroppen en balanserad dos av proteiner, fibrer, vitaminer och essentiella fetter, kan hampafrön hjälpa dig att känna dig mätt längre och samtidigt minska socker begäret. Lägg till ett par matskedar av hampafrön till frukosten och du kommer att stävja överflödigt hungerbegär under resten av dagen.

 

6.) Laddade med fibrer

Kvinnor behöver ca 25 gram fibrer per dag, medan män behöver ca 38 gram. Men enligt Dietary Guidelines , är fibrer ett näringsämne de flesta amerikaner saknar i sin diet. Äta en tillräcklig mängd fibrer är avgörande för att sänka risken för hjärtsjukdom, typ 2-diabetes, tjocktarmscancer, och mer. Hela hampafrön består av 10 till 15 procent fiber!

 

7.) Förbättrar Matsmältning

Fiberrika hampafrön är också bra för din matsmältning. Hela hampafrön är packade med olösliga fibrer, som bidrar till att avlägsna gifter från kroppen och samtidigt stödja en hälsosam matsmältningsprocess. Om du är ute efter att hålla magen i bra form, så finns det få godsaker som är så näringsrika och fiberrika som en handfull hampafrön.

 

8.) Ger näring till hår, hud och naglar

Trött på tråkigt, livlöst, och torrt hår? Varför inte prova hampafrön . Hampfröoljan ingår i många exklusiva kosmetiska produkter, Den tränger igenom de inre skikten av huden för att främja frisk celltillväxt – ett recept för slät hud, härliga lockar, och starka naglar.

 

9.) Kan ätas rå, kokt eller rostat

Strö råa hampafrön på en sallad eller blanda dem i en smoothie för en hälsosam måltid. Hampafrön är ett mycket mångsidigt mellanmål som kan konsumeras på nästan alla sätt du kan tänka dig. Oavsett dina smakpreferenser, så finns det nog ett recept på hampafrön som passar dig.

Hur planerar du att tillsätta hampafrön i din diet?

 

10.) Packad med vitaminer och mineraler

Hampa är ett kraftpaket av växtbaserat protein, laddade med vitaminer och mineraler. En enda dos av hampafrön förser kroppen med kalcium, järn, magnesium, fosfor, zink, mangan och kalium förutom vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, vitamin B6, vitamin D, och även E-vitamin!

 

11.) Överlägsen ersättare för mejerimjölk

Även om andra alternativ till mejerimjölk existerar, så bleknar de i jämförelse med hampamjölk. Det är ett idealiskt alternativ för veganer och personer med laktosintolerans. Hampamjölk är också ett utmärkt val för dem som står inför diet eller för personer som helt enkelt är trötta på att dricka komjölk eller sojamjölk. Hampamjölk är inte bara lättare att smälta än sojamjölk, det ger också ett idealiskt förhållande mellan essentiella omega-3 och omega-6 fettsyror.

 

12.) Förhindrar debuten av Demens och Alzheimers sjukdom

Hampafrön utgörs främst av omättade fetter – vilket är nyckeln mot uppkomsten av Demens och Alzheimers sjukdom. Enligt Journal of Alzheimers Disease så har individer med en kost rik på omättade fetter en reducerad risk för att utveckla minnesförsämring. Ytterligare forskning tyder på att omega-6 i hampafrön ger högt läkemedelsvärde för degenerativa sjukdomar.

 

13.) Sänker det onda kolesterolet

Att lägga hampafrön till dina måltider är ett enkelt men effektivt sätt att hålla ditt kolesterol i schack. De innehåller en fantastisk källa av essentiella fettsyror (dvs bra fett). Hampafrö minskar nivåerna av ohälsosamma fetter genom att förhindra uppbyggnad av plack i artärerna. Dessutom har forskarna upptäckt att de förhöjda omega-3 nivåer i hampafrö är anmärkningsvärt skickliga på att bryta ner kolesterol samtidigt förhindra blodproppar – viktigt att hålla hjärtinfarkter och stroke i schack.

 

14.) Ger ökad och oförminskade energinivåer

Känner du dig för trött för att göra något kreativt på eftermiddagen? Då behöver du nog hampafrön istället för en till kopp kaffe. Hampafrön har visat sig balansera blodsocker nivåerna, och därmed även motverka utmattning.

15.) Minskar inflammation

Kronisk inflammation är förknippad med livshotande sjukdomar såsom hjärtsjukdomar, diabetes och cancer. Den höga intag av omega-6-fettsyror i förhållande till omega-3-syror i den typiska västerländska kosten skapar en kronisk cykel av inflammation. Prisad för sina höga koncentrationer av omega-6 fettsyran GLA, kan hampafrön naturligt minska inflammationer.

 

16.) Förbättrar blodcirkulationen

Dålig blodcirkulation är inte bara obekvämt, det kan vara farligt. Om detta tillstånd lämnas obehandlat, kan det orsaka skador på hjärna, hjärta, njure, lever, och lemmar. Hampafrön med dess essentiella fettsyror gör dem mycket effektiva för att minska kolesterolhalten i blodet, uppbyggnad av plack, och högt blodtryck.

 

17.) Bra ersättning för nötter

Lider du av nötallergi/intolerans mot nötter? Om så är fallet, är  hampafrön ett bra alternativ. Med en rik nötaktig smak, erbjuder hampfrön ett säkert och välsmakande substitut. Blanda hampafrön med lite grönt eller rosta dem i ugnen för en fullständig smakupplevelse.

 

18.) Reglerar hormonerna

Hormoner spelar en viktig roll i kroppen. De fungerar som kemiska budbärare, hormoner reglerar många processer i kroppen såsom matsmältningssystemet, immunsystemet, reproduktionssystemet , och mycket mer. Eftersom hampa har det perfekta förhållandet mellan omega-fettsyror (avgörande för hormonreglering) är hampafrön ett hälsosamt tillägg i vår diet. Hampafrön har något för alla.

 

19.) Kontrollerar blodsockret

Hyperglykemi, även känt som högt blodsocker, kan öka risken för diabetes samt utgör en allvarlig risk för njurar, hjärta och neurologiska system. Hampafrönas höga fiberinnehåll tillsammans med hälsosamma fetter bidrar till att stödja ett friskt hjärta genom naturligt dämpande blodsockernivåer.

 

20.) Naturlig behandling av cancer

Hampafrön som har den perfekta fettsyraprofilen för omega-3 fetter och gamma-linolensyra, GLA, kan naturligtvis balansera och stärka immun försvaret. Även om forskningen är begränsad, har forskarna funnit att äta hampafrön kan vara en del av en hälsosam och naturlig behandling av cancer.

 

Vill du höja medvetenheten om värdet av att äta hampafrön? Dela den här artikeln och sprid kunskapen om dessa fantastiska frön!

 

Tryck för att komma till butiken.

Orginal-källa: ”20 reasons why you should eat hemp seeds” av Rachel Garland

 

Forskning om hampafrön

Effekterna av hampfrö måltid intag och linolsyra på Drosophila Modeller för neurodegenerativa sjukdomar och hyperkolesterolemi.

Effekt av diet kost från hampfrö olja hos patienter med atopiskt eksem.

Utvärdera kvaliteten av protein från hampfrön produkter genom användning av protein smältbarhet korrigerade aminosyra poäng metod

Vad du kan förvänta dig för effekter av fleromättade fettsyror som finns i hampfrön samt hampfröolja.

Evaluating the quality of protein from hemp seed.

HEMP SEED: THE MOST NUTRITIONALLY COMPLETE FOOD SOURCE IN THE WORLD.

 

Relaterat:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få artiklar, videos och produkterbjudanden direkt på mailen