10 anledningar att äta Hampafrön

När du läser detta kommer du att undra varför inte fler äter hampafrön. De är lika näringsrika som de är goda och människor har konsumerat hampafrön i tusentals år.

Trots namnet är hampafröet egentligen en frukt som innehåller ett frö. Hampafröet är en fullvärdig proteinkälla, med alla 9 essentienlla aminosyror, samtidigt som det har en optimal balans av fettsyror i form av av omega 6 och omega 3. Det är även utmärkt källa av fiber, vitaminer och mineraler.

Skalade hampafrön innehåller ingen THC alls då rester av cannabinoider försvinner när fröna skalas. Även om du blir testad för THC/cannabis så kan du använda hampafrön i din kost bekymmersfritt. 

Här är tio anledningar att äta hampafrön:

1. Gott och lätt att äta

Hampafröet har en nötig smak som skulle kunna berskrivas att påminna om valnöt. Du kan strö skalade hampafrön på yoghurt, fil, gröt eller mackan. Blanda dem i smoothies, sallader grytor, soppor och bakverk.

2. Högt proteininnehåll

Protein ingår i kroppens alla vävnadsceller. Dessutom består hormoner, enzymer och viktiga delar i immunsystemet av proteiner. Protein är därför viktigt för hela kroppens funktion.

Skalade hampafrön har ett högt proteininnehåll och består av nästan en tredjedel protein. Om du äter tre matskedar skalade hampafrön så får du i dig närmre 10 gram protein, de är därför en utmärkt källa till protein från växtriket.

3. Alla essentiella aminosyror

Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, det vill säga att vi regelbundet måste få i oss dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem. Hampafrö är en fullvärdig växtbaserad proteinkälla eftersom de innehåller alla 9 essentiella aminosyror.

4. Lättsmält protein

Hampafrön är mer lättsmält än exempelvis sojabönor/sojaprotein och många proteinkällor från djurriket. Det medför att de aminosyror som finns i fröna tar upp effektivt och kan användas av kroppen.

5. Högt innehåll av fleromättat fett

Skalade hampafrön innehåller totalt ca 35% fleromättat fett, och är en utmärkt växtbaserad källa av fleromättade fettsyror som annars framförallt finns i fisk.

6. Optimal balans av omega-6 och omega-3

Hampafrön innehåller fettsyrorna omega-6 och omega-3 i proportionerna 3:1. Världshälsoorganisationen (WHO) har erkänt hampa som ett livsmedel med optimal balans mellan dessa essentiella fettsyror. Det gör det till ett mycket bra källa för att få i sig omega-3 och omega-6.

7. Högt fiberinnehåll

Skalade hampafrön innehåller ca 8% fiber. Fiber i maten bidrar till en större mättnadskänsla, samtidigt som de bidrar till normala blodfett- samt blodsockernivåer.

8. Innehåller mineraler

Oskalade hampafrön innehåller en större mängd mineraler efter som de till stor del just finns i skalet. Men även skalade hampafrön innehåller bl.a. järn, magnesium, fosfor, zink, mangan och kalium.

9. Innehåller vitaminer

Hampafrön innehåller ett flertal vitaminer. Framförallt har de ett högt innehåll av vitamin A och vitamin D, samt är en källa för E-vitamin.

10. Prova hampamjölk

Hampamjölk är en näringsrik dryck, det kan också vara ett alternativ till annan sorts mjölk, och den är lätt att göra själv. Prova dig fram för att hitta din variant…

Grundrecept hampamjölk:

1-2,5 dl skalade hampafrön (ju mer desto krämigare mjölk)

1 liter vatten

valfritt;

1-3 msk sötning (t.ex. honung, agvesirap, kokossocker eller dadlar)

en nypa smaksättning (t.ex. kardemumma, vanilj)

 

Lägg hampafrön i blöt ca 10-24 timmar, häll sedan av blötläggningsvattnet. Mixa hampafröna tillsammans med övriga ingredienser i några minuter tills allt är finfördelat. Sila sedan genom en silduk eller frömjölkspåse. Drick eller förvara din mjölk i en flaska i kylen!

Vill du höja medvetenheten om värdet av att äta hampafrön? Dela den här artikeln och sprid kunskapen om dessa fantastiska frön!

Tryck för att komma till butiken.